Snart 1:a advent....

God morgon på er!

Nu är det verkligen länge sedan jag skrev här.
Det har varit fullt upp dagarna i ända.

Förra helgen bodde jag i stort sett nere i affären för vi håller på för fullt att julkskylta.
Temat i år är VITT!
Jag kommer att lägga in bilder efter vart här men vill ha lite mer färdig skylt innan det är dags.

På söndagen var bla jag och Anette och Eva-Lotta med ett gäng andra uppfödare på träff för att gå igenom det här nya avels indexet som kommer efter års skedet.
Lite blandat nervöst och spännande för många.
Lite spänning i om framtidens låna av hanar till våra egena tikar. Om det skulle vara så att man har en tik/hane med lågt avelsindex och skall använda den i avel vem är villig att låna ut sin hane (i mitt fall) när risken för att hanens eget avels index dras ner?
För med något C,D och ev. E blir det så mycket sämre.
Och tydligen kommer avelsdata markera på en provparning om det är för lågt avels index på den till tänkta kullen.

Eftersom mina två avels tikar är imopterade så kommer deras index automatiskt hamna på 100 (godkänd) därför kommer jag också skriva ut deras norska index som är högre än det.

Spännande och OJ vad många uppfödare som kommer vara fast vid datorn den 1/1 på avelsdata. Hoppas det inte brakar.

Nu jobb!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0