Solen lyser med sin frånvaro..

Ja det gör den verkligen både här och där.

Flera har frågat mig varför jag "hoppat av" Facebook.
Ärligt???
Jag är ganska så trött eller rättare sagt jag är SKIT TRÖTT på allt detta jämnförandet av varandras hundar, tävlandet från det att de är valpar upp i vuxen ålder. Den ser ut så, den så, nemen har du sett vad dålig front den har fått, eller vann den CERT???!! hur är det möjligt vad har den som min inte har?
Jasså det var inte fler anmälda, ja ja det förklarar saken...
Oh om det skulle vara många anmälda då hittas det något annat fel.

Avel är så myket mer än utställningar och titlar.
En av mina härliga valpköpare sa till mig att om man satsar på bruks eller på jakt m.m. visst är väl det en merit det med för hunden?
Ha ha fattar ni hur glad jag blir om det visar sig att om 1 av mina valpar meriterar sig på annat sätt än utställning så blir jag ÖVERLYCKLIG!!!

Utställning är något som vi tycker är kul det är inte en "viktigare" merit än någon annan. Om du satsar på Lydnad, viltspår, Rallylydnad, Jakt eller Bruks spelar ingen roll. Huvudsaken är att man ÄLSKAR sin hund för den den är och att man tar tillvara på dens egenskaper.
Visst utställning är ett "beroende framkallande" intresse går det bra så vill man ju ha mer och mer..
Och tillsist blir din hobby så ytlig. Allt man gör med hunden är indirekt för att hunden skall vara snyggare på just en utställning.

Ibland undrar jag om inte många har glömt bort varför de köpte hunden från början?  

Men så helt plötsligt tar livet en annan bana, plötsligt är det inte viktigt längre att ränna på "roliga utställningar och träffa härliga vänner och BARA prata massa massa hund"
Helt plötsligt får hundarna en ännu större och viktigare del i ens liv det den är känd för,
ATT VARA MÄNNISKANS BÄSTA VÄN, en mer tröstande vän får man leta efter man behöver inte förklara sig den bara är där för dig.
Att bara få gå ut i skogen med de spåra lite, leta svamp som man aldrig hittar ändå, och bara vara på det humör man vill. Det som är så skönt att hur ledsen eller arg man än varit när man åkt iväg kommer man alltid hem gladare efter en tok/rolig händelse. 

Men sedan ibland behöver man komma hemifrån och prata med andra och då är en utställning en bra social bit med.
Ibland behöver man komma ut för att "ladda batterierna" för att man skall orka med vardagen.
Inte lätt att hitta denna balans gång.

Slut predikat för denna gången.
KRAM



Kommentarer
Postat av: Gun

Du är så underbar Eva, detta var bland det bästa jag läst såååååå bra skrivit.

Det är så här precis som det är.

Tack Eva!

Kram Gun

2011-10-26 @ 19:22:28
URL: http://ingen
Postat av: Annika

Så bra skrivit!! Jag håller med dig till 100 %!! Det är ju så trist när man bara jämför och nervärderar och är missunsam. Man köper ju sin hund för att ha kul tillsammans med den och det man gör är för att man ska må bra, både förare och hund.

Det glömmer man när det blir tävling...då kommer armbågar fram och man glömmer allt. Det blir en tävling om att komma först till fina resultat och har man en hund som inte går bra i ringen...nä då vill man ha en ny etc.

Man har ju samma goa hund som har ett behov en stimulerande tillvaro tillsammans med dig oavsett vad någon annan tycker och DET ska du vara nöjd med och ta tillvara.

Du är så klok och dina hundar har det så fint.

Ha en fin helg

Kramar

2011-10-28 @ 22:18:42
URL: http://www.gilbertfritiof.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0