Händer inte mycket

Ja då var denna veckan snart till ända..
 
Vi planerar utställnings besök i Ronneby i helgen, men har inga stora förväntningar precis. Fröken Amy har börjat släppa sin underull på ryggen så det får gå som det går.
Har däremot börjat träna lydnad med henne istället. Jösses vad både hon och jag tycker det är roligt.
Ringrostiga så det förslår är vi, men roligt har vi och det är ju faktiskt det viktigaste.
Vi har så pass roligt att jag anmält henne till Lydnads tävlig. Nu får det bära eller brista, vi må pröve..Vi har tränat en hel vecka nu de ni :-). Vi anmälde oss dagen innan anmälningstiden gick ut och sedan började vi träna på morgonen efter. Alltså kommer det vara intensiv träning i 2,5 veckor ca. Kan berätta som så att det "tjuvades" en hel det under första tränings passet. Men nu måste jag säga att det finns hopp för kanske ett 3:e pris i allafall..
OM DOMAREN VILL!!
 
Om jag säger som så här..
Detta "tycker jag ja" känns ganska ok..
 
Platsläggadet
linförigheten (lite yvig position vill gärna gå före mig och skära ) Måste dra ner på hennes tempo så hon tar sig tid till att hålla koll på min väg i både höger och vänster svängar.
inkallning
apport
hinder tandvisning
 
STORA DK= Dubbel komandom
Läggande under gång
Ställande undergång.
 
Alltså vad gör vi då..
tränar ett av de DK nämda momenten åt gången. Inte bägge momenten samma dag utan satsar nog på att få det ena ok tills det är dags. Man kan ju inte TYVÄRR mer än NOLLA på det.
 
Har tränat lite på annan klubb med bla plats läggade mellan helt okända hundar. en 10   :-) yes!!
SKRYT!! på högsta nivå.
 
Nopp nu JOBB
 
HA DE

Kommentarer
Postat av: Sabine

Ett tips, om hon lätt blandar ihop läggande & ställande u gång. Träna in det ena som ett handtecken och andra som röst, iallafall i klass 1. Med ställandet kan du om du vill snabbinlära att använda vänsterhanden till handtecken, och där ha en boll/ta fram en boll, och när ni går sätta fram handen framför henne och en bakåtrörelse som att du hade en boll där. Då minskar du risken för att hon blandar ihop nu innan tävlingen och kan få ett snyggt ställande. Kom ihåg bara isåfall att säga till att du använder handtecken. I annat fall skulle jag ta ett dk med både handtecken och röst, bättre få några poäng än chansa och inte få några :)!

Ett snabbsätt att få en bättre följsamhet i LF är att hålla kopplet och ha godis i samma hand och belöna, hunden kommer då gå och stirra på handen/kopplet då håller vid magen, är hon som Wilma fattar hon fort.

Några nödlösningar som fungerat för mig innan tävling :)

2012-08-11 @ 22:28:59
URL: http://umehundar.blogg.se
Postat av: Sabine

oj, föll bort ang LF. Om du får henne fokusera på handen kommer hon mest troligt inte missa vänster/höger svängar, iallafall om du inte gör jättesnabba tvära svängar :)

2012-08-11 @ 22:30:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0