Miljöträning i Hässleholm

Japp i går förmiddag drog jag och Änglabarnet med Birgitta och hennes lilla whippet valp Busy till Hässleholm för stads miljöträning.
Det blev till att titta i skyltfönster och vara på tåg stationen.
Där fick de höra på röster i högtalaren och pling och plong, av påanonseringar av inkommande och gående tåg. Utanför kom det ett X2000 tåg in på perongen. Ingen av valparna reagerade. Ängla hade fullt upp med fåglarna och alla roliga människor.

Sedan blev det till att ta en fika mitt på torget i dugg regn, Vi satt på en varsing filt med valparna och folk de skrattade o skakade på huvudet. Men oj vad de tyckte hundarna var fina.
Sedan blev det fönster shopping, massa saker man vill ha...

Men i morgon skall jag på LOPPIS och leta efter en eller två stolar till mitt nya skrivbord.
Evigheter sedan jag var på en loppis sist.

Annars vad händer?

Amy blev ögonlyst UA i tisdags hos Eva Gustavsson skönt inför parningen till vintern.
Ängla har fått lite ny mat så hon kommer upp i hull. Det är bara en 2 kilos påse.

Nej nu önskar jag er en fortsatt fin dag.

Gävle och miljöträning

Ja då var andra semester veckan snart slut, tänk att man har bara nästa vecka med.
Jag har inte hunnit med att skriva här på ett tag nu.

I helgen som var Thomas och jag uppe i först Ljusne och träffade min släkt som bor där sedan var vi bjödna till Sågarbo, Älvkaleby och till vår valpköpare Irene och Greger och deras hundar Daizie (vår ängel) och Blizz (Pärlans kullbror) och Rozzo.
Vi hade bara med oss Pärlan och Ängla för Amy skulle börja löpa vilken dag som helst och så blev det på söndagen.

Hade planerat att försöka hinna med ett besök hos Pärlans uppfödare men efter att ha råkat ut för det värsta ovädret på många år på torsdag natten det ÖS REGNADE och BLIXTRADE konstant mellan Markaryd och Stockholm. Har aldrig varit så rädd för vattenplaning någon gång och all trafik. nä fy...
Efter 85 mil i bil var det härligt för hundarna att bara slappa och leka fritt hos Irene ja nu hade de ju varit på riktig tur i Ljusne en lång promenad för Pärlan och en famn promenad för Ängla.

Vi hade en underbar dag med MYCKET skratt och underbar mat. TACK Greger..

På fredagen kom Soli och hennes 2 tikvalpa Felicia och Fiona de är en vecka äldre än våra.

Inte lätt att få 4 valpar på 14-15 veckor att sitta still

Alla 4:a

Daizie

Pärlan och Blizz

Pärlan och Blizz två hundar som var så lika..

På lördagen gick vi ner till havet så otroligt skönt för hundarna. Det var första gången som Ängla badade.

Ängla och Daizie i Daizies valpvagn.

Hela gänget...

Pärlan övervakar Ängla barnen

Ängla " känner av " vattnet

Helgen avslutade vi med en underbar middag på restaurang Laxön med god middag och glass i cafeét efteråt.

Tusen tack Irene och Greger för en kanon helg..

Tvååker...

Ja då var det dags för lite uppdatering igen.

I går laddade vi vår nya husbil med en dotter och 4 hundar, och drog till Tvååkers traditionella utställning.
Vi var bara där under lördagen eftersom jag jobbade på fredagen.

Nåja vi hade bestämt träff med en av våra valpköpare från Öland.

Anette min kopmis hade varit där dagen innan och hade satt upp vårt utställnings tält på super plats.

Nåja resan gick super bra, alla hundarna skötte sig perfekt.

Väl framme fick vi plats bland de andra husbilar och husvagnarna.
Vi baxade oss in där och tog fram hundarnas kompost galler och släppte ut de. Oj vad mycket att titta på för Ängla alla dessa hundraser och saker. Tält och fladrande presenningar. Massa dofter och annat gräs att gå och kissa i det var ju taget halm på denna åkern.

Eftersom Ängla inte är 16v ännu så fick hon inte förja med in på utställningens platsen. Så Thomas stannade kvar med Maali och hennes vid husbilen och fixade lite. Vilken miljö träning för en liten valp.

Så Alexandra och jag tog med oss Amy och Pärlan och gick in.

Mycket hundfolk och goda vänner var där.
Nåja vi kom i lagom tid till öppenklass hanarna och sedan rullade det på.
Rätt som det var var det dags för oss. jag skulle ställa Amy och Alexandra Pärlan.
Ganska snabbt jag märkte att Amy var riktigt på G, så vi beslutatde att Alexandra även skulle visa henne.
Och det slutade med att båda fick Exellent och skulle in i konkuransen.
Då blev det jag som tog Pärlan och sa till henne var en duktig flicka nu mammas pärla och spring inte så fort.
Hon skötte sig perfekt...
Hon bleb 2:a i öppenklassen och Amy blev 3:a i klassen vilken glädje..
HURRA!!!

Detta var ju Amys debut i öppenklass och blev placerade direkt igen. Härligt.
Super kritik på båda flickorna..

Sedan träffade jag två andra tjejjer/kvinnor som har 2 Eliott avkommor från Snowjars kennel och jag var ju tvungen att byta lite ord med de.

Dagen avslutade vi med att fika i vår husbil med vår valpköpare, så kul att träffa henne igen..

Sedan styrde vi resan hem med stopp på MAX och middag med en varsin naturell hamburgare till hundarna som vanan är efter en utställning oavsett resultat.

På kvällen så tog vi den första turen på min nya cykel med de tre store det var länge sedan nu tiden har inte funnits till. Men nu skall det bli ändring på det när jag har en egen cykel.

Önska er alla en skön vecka det skall jag ha för nu är det semester hos oss..

Husbil....

Här kommer den vår nya husbil,:-) precis lagom till oss att kunna ha alla hundarna med oss utan att man behöver vara orolig för att det skall gå sönder eller tuggas på något.
Lagom lång 6 meter så den går som personbil på färjor och broar.

Pärlan och Amy tycker den passar perfekt.

Ängla inspektererar soffan..

Den blir bra säger Maali, skall vi åka nu??
Men nej vi får vänta till i helgen Maali!!

Nu skall vi bara sätt vår egen prägel på den, det är ju en äldre modell som är i jätte bra skick.
Nu skall det fixas lite nya gardiner och saker.

Igår drog jag och barnen till Biltema, Rusta och City Gross hittade massa "bra att ha" saker till den, tallrikar m.m. allt i plast.
En mindre grill och 2 pkt kompost galler fanns också med hem.Sedan på kvällen tog jag och Thomas en prov tur för att jag skulle lära mig växelspaken som sitter vi ratten. är faktiskt stolt över mig själv det gick kanon bra.

I dag hänger regnet i luften, men jag hoppas på att det klarnar upp tills i eftermiddag då skall jag och Anette M ta med oss Ängla och Kalle till Hässleholms gården för fika pause och solial träning.
Sedan i kväll skall Alexandra och jag titta på nya HARRY POTTER på bio..

Sedan rullar dagarna på sista jobb veckan för mig Thomas har redan semester.
Men han håller på med veden och sedan står klippning av häck och kakling av köket på listan så visst finns det att göra trots att man har semester.

Ha en fin dag och vecka.
Kram

Kompis träffar !!

Yatzy och Ängla har träff...

Ha ha ja i går fick vi träffa Yatzy på Hässleholms gården. Plus andra hundar .. Vi hade lite social träning ihop och lite ring träning. de hade så roligt alla hundarna och sedan grillade vi lite korv och pratade hund.

I kväll har vi varit hos vår störste son Christian och hans flickvän Tippy och deras valp Ezio. Ezio är bara 3 dagar yngre än Ängla så de hade jätte kul..

Ha de

God morgon :-)

Ja då var det ny arbets vecka då.
Idag börjar Alexandra sitt sommar jobb så nu får den lilla börja vara själv med de store lite längre tid.

Ja igår var vi på utställning i Borås, gick inget vidare trots en super kritik som jag inte riktigt fick ihop med Very Good?? men men så är livet. det var nu bara Pärlan vi ställde för när vi hade en liten bit kvar så rastade vi hundarna och upptäckte att Amy får vatten svans.
Och i samråd med utställningens veterinär så ställde vi inte henne. Nu har hon inte så ont så hon skriker eller dyl utan den hänger rakt ner och hon är lite låg men pigg och glad.

Efter utställningen hade våra super goa valpköpare från trakten Uffe och Algot/Lillemans ägare mött upp oss och vi fick en härlig pratstund men mååånga glada skratt och berättelser om änglabarnen och lekstund för de två killarna. Mamma Maali höll ett öga på de så när det gick för vilt till sada hon ifrån.
Anki som är mamma i Algot familjen bjöd på fika med hemma bakade bullar och sockerkaka och underbart uppskattat kaffe (från både 2 och 4 benta hihi)
Uffes matte var inkalld på jobb så husse Simon kom med Uffe.
Måste säga att ni sköter om era Änglar på det bästa sett (Matilda, Algot och du passar så bra ihop jag visste det skulle vara rätt med er båda)

Detta är två olika killar som ändå är så lika. Båda verkar snabb lärda och nyfikna inte rädda för något älskar alla människor. En med lite mer karaktär än den andre. Båda så kanon i mentaliteten och med allt vad valp tiden hör till nålar till tänder (allmänt känt bland alla raser) sprattel vid fasthållning och kloklippning på den/de första tassen/tassarna. (fast gammel matte kollade allt nog och det var minsan inget fel på den kloklippningen hur bra som helst) GRÄVA i allt, tugga på allt. Titta på matte med bara DEN blicken så blir man ursäktad för ett litet tag.
Men en sak som de redan var jätte duktiga på det var att åka bil och att lyssna på sina namn.
Uffe var redan så duktig att gå i koppel med husse där ligger man i lä måste jag säga. Han travade så fint och possitivt bredvid honom som inget fast de gick ifrån oss andra. Viftande på svansen (såg nog :-) )

Ja det var allt för idag och denna helgen
TACK ÄNNU EN GÅNG
för att ni tog er tid och åka och träffa oss igår..
Kram

Lördag morgon med sommar regn

God morgon!

Först vill vi gratulera vår valpköpare idag..
EVA som har Buddha hon fyller MYCKET jämnt :-)
Hoppas du får en super dag..
KRAM
HURRA HURRA HURRA!!!!

Ja då var det dags för lite sommar regn, självklart måste det till nu när utställningarna börjar.
Så nu blir det till att leta fram täcken till hundarna och tält samt allt annat som skall till.
Ängla skall vara hos mina föräldrar.

Ja i morgon skall det springas vänster varv igen, länge sedan nu man är verkligen ringrostig.
 (Hahaha... den var bra den eller hur?)

I torsdags var jag och trimmade Amy och Pärlan tänk hade med mig 2 st nya hundar.
Jag hade alla 4 hundarna med mig och fick ta in de till Heidi i hennes väntrum för tramsiga Pärlan o Maali har blivit så FRUKTANSVÄRT mammiga efter valp kullen. De skällde och gnällde så i bilen när jag var inne med Amy.

Det som verkligen var roligt det var att Ängla fick sig en lekstund med en Can terrier han valp på 16v. Gick så super bra. Hon fick också träffa världens bästa Westis hane Oliver 12 år och tryggheten själv, älskar den hanen.
Detta var första gången hon lekte och träffade andra hundar.

Ängla har också blivit 12v vaccinerad och vägd.
Och jag är nöjd med vikt ökningen, på alla valparna de går bra upp i vikt. Tikarna ca 10kg och hanarna ca 11kg. Lite upp lite ner.

Annars försöker jag få tid till att komma ifatt här hemma. Har börjat måla om valprummet det kunde behövas efter 9 valpar, inte enbart pga av de men de gjorde att nu behövdes det.

Jag jobbar en hel del nu när min syster har sin semester jag hade ju det mesta av min när jag hade valparna.
Men en vecka skall jag ha iallafall v29 då skall vi till Älkalebyn och Daizie.

Nej nu får jag sätta fart.